Rom Рус Eng Home      Print      Add to Favorites      

SERVICII    |    ECHIPA    |    ASISTENTA JURIDICA    |    BURSA DE MARCI SI INVENTII    |    CONTACTATI-NE
CE ESTE PROPRIETATEA INTELECTUALA
CONSULTATII
BIBLIOTECA
INFO
CALEIDOSCOP
LINKS



CELE MAI FRECVENTE INTREBARI

  • De ce ar trebui sa ne grabim cu inregistrarea marcii? Poate are rost mai intii sa lansam produsul si abia dupa aceea sa ne ocupam de inregistrare?

    In conditiile extinderii pietei de marfuri si acutizarii luptei pentru cucerirea clientului, marca devine una dintre partile componente principale ale imaginii generale a firmei, ea contribuind nemijlocit la promovarea produsului respectiv. Marca se foloseste pentru diferentierea unui produs de alt produs analogic, indeplineste functia de concurenta, este o garantie a calitatii, un instrument de organizare a pietei si, bineinteles, un mijloc eficient de reclama.

    Daca insa marca nu este inregistrata oficial la Agentia de Stat pentru Protectia Proprietatii Industriale (AGEPI), puteti avea o multime de neplaceri: a) nu va veti putea apara in caz daca un concurent va folosi marca dumneavoastra pe produse de acelasi tip (de cele mai multe ori de calitate mai proasta), b) concurentul ar putea inregistra pe numele sau marca dumneavoastra, ceea ce v-ar obliga sa va schimbati marca, fapt care va provoca iminent pagube financiare considerabile, diminuarea imaginii si pierderea clientilor, ori chiar sa platiti prejudicii materiale si morale titularului marcii, in caz daca acesta va insista.

    De aceea daca aveti intentii de business serioase, dar inca nu v-ati inregistrat marca (desenul, modelul), este rational s-o faceti, pentru ca eforturile deja depuse la fabricarea si promovarea produsului sa nu se duca pe apa simbetei. Pentru a va simti in siguranta, varianta ideala este mai intii sa depuneti marca si abia dupa aceea s-o lansati. Cit priveste cheltuielile legate de inregistrare, ele sint indiscutabil mult mai mici decit cele provocate de un eventual litigiu.


  • In ce consta contrafacera si concurenta neloiala ?

    In alineatul 2, art.10 bis al Conventiei de la Paris se sublinieaza ca un act de concurenta neloiala este orice act savirsit "contrar practicilor cinstite in materie industriala sau comerciala", iar in alineatul 3 actele de concurenta neloiala sint definite ca fiind "orice fapte de natura a crea confuzie, prin orice mijloace, cu intreprinderea, produsele sau activitatea industriala ori comerciala a unui concurent; afirmatiile false in exercitarea comertului, de natura a discredita intreprinderea, produsele sau activitatea industriala ori comerciala a unui concurent; indicatiile sau afirmatiile care in exercitarea comertului sint susceptibile de a induce publicul in eroare, asupra naturii, modului de fabricare, caracteristicilor, calitatii sau cantitatii marfurilor".

    Fiind un mijloc de individualizare a produselor unui anumit producator, marca da posibilitate consumatorilor sa-si orienteze alegerea rapid si fara probleme spre produsele verificate, apartinind producatorilor cu o buna reputatie. Adesea insa marca este utilizata pentru a crea confuzie cu privire la originea sau provenienta unui produs sau serviciu si pentru a profita astfel de reputatia legata de marca altuia.

    Actele de concurenta neloiala si de contrafacere, adica actele ilicite ce pot aduce atingeri dreptului exclusiv de exploatare conferit titularului prin acordarea titlului juridic de protectie, le constituie, conform Legii marcilor, fabricarea, folosirea, importarea, oferirea spre vinzare, vinzarea, orice alt mod de punere in circuitul economic sau stocarea in aceste scopuri a produselor marcate in asemenea mod sau aplicarea unor semne asemanatoare care ar putea induce consumatorul in eroare cu privire la produsele sau serviciile similare (iar conform Legii modelelor/desenelor industriale - fabricarea, vinzarea, importarea, exportarea, alt mod de introducere in circuitul economic sau stocarea in scopuri comerciale a produsului obtinut prin aplicarea desenului sau modelului industrial protejat, daca acest produs, in totalitate sau intr-o masura substantiala, este o copie a acestui desen sau model industrial).

    Daca o persoana fizica sau juridica savirseste actiunile enumerate mai sus fara consimtamintul titularului obiectului PROTEJAT, aceste actiuni constituie infractiuni de de incalcare a dreptului exclusiv si sint pedepsite de lege.

    Cele mai raspindite cazuri de contrafacere si concurenta neloiala sint incercarile de a crea confuzie in mintea consumatorilor. De exemplu, aparind pe piata cu un produs necompetitiv, o firma oarecare incearca sa aplice o marca ce se aseamana foarte mult ("pina la confunzie") cu marca binecunoscuta a concurentului, produsele caruia se bucura de un succes constant pe piata. Au devenit deja banale confuziile de genul REEBOK - REABOK, PANASUNIC - PANASONIC, MULINEX - MOULINEX, ABIBAS - ADIDAS etc. In asemenea cazuri infractorul mizeaza pe faptul ca in mintea consumatorului se produce involuntar o asociatie a marfii din vitrina cu buna calitate a produsului inscriptionat cu o marca renumita. Este relevant, de exemplu, cazul cunoscutei marci figurative a firmei "McDonald's" (semnul M stilizat). Chisinauenii isi mai aduc probabil aminte cum timp de mai multa vreme, in urma cu citiva ani, o firma a folosit in mod deschis acest semn (e adevarat, plasat invers), in chiar centrul orasului, la o terasa situata la intersectia dintre bd. Stefan cel Mare si str. Ismail. Mii de oameni au fost indusi in eroare, fiind convinsi ca au de a face cu faimosul McDonald's.

    Iata si doua exemple de data recenta preluate din piata moldoveneasca:


    Original

    Imitatie


    Original

    Imitatie

    Sesizati diferentele?

    "Piratii" din domeniul proprietatii industriale mai recurg si la o astfel de "manevra": inregistreaza pe numele lor marcile sau denumirile altor intreprinderi in scopul extorcarii ulterioare ("legitime"!) a unor sume considerabile. Si trebuie sa spunem ca deseori acest lucru le reuseste.

    Cea mai brutala forma de concurenta neloiala este reproducerea exacta a unui model/desen sau a unei marci straine. Piata este inundata de produse contrafacute (mai ieftine, desigur), marcate cu astfel de nume faimoase ca NESCAFE, DOVE, CHRISTIAN DIOR, PUMA, SONY, MONTE CARLO etc.


  • Ce drepturi sint asigurate prin inregistrarea marcii?

    Protectia juridica a marcii (ca si a oricaror altor obiecte de proprietate industriala) se acorda in baza inregistrarii oficiale. Titularul Certificatului de marca are dreptul exclusiv de a dispune de marca, de a o folosi pe teritoriul Republicii Moldova si de a interzice altor persoane sa foloseasca, fara consimtamintul lui in operatiunile comerciale semne identice ori similare pentru produse sau servicii identice ori similare celor pentru care marca a fost inregistrata in cazul in care o astfel de folosire ar genera risc de confuzie. De asemena, titularul are dreptul de a transmite marca, integral sau partial, altei persoane fizice sau juridice.


  • Firma noastra este inregistrata la Camera Inregistrarii de Stat, de ce mai trebuie sa inregistram denumirea ei si in calitate de marca?

    Exista o contradictie in legislatie. Din pacate, actiunile Camerei nu sint coordonate cu cele ale AGEPI. Se intimpla situatii cind denumirea unei firme oficial inregistrate este in acelasi timp o marca inregistrata a unei alte firme. Aceasta se intimpla intrucit examinatorul AGEPI nu are la indemina registrul Camerei, iar confruntarea marcii solicitate cu registrul intreprinderilor nu tine de competenta sa; la rindul lui, registratotul Camerei nu are obligatia sa controleze daca denumirea solicitata la inregistrarea unei firme este sau nu inregistrata ca marca.

    In aceasta ordine de idei, prezinta interes art. 8 al Conventiei de la Paris, care stipuleaza ca "numele comercial va fi protejat :fara obligatia de depunere sau de inregistrare, indiferent de faptul daca el face sau nu parte dintr-o marca de fabrica sau de comert". Cu toate acestea, in caz de litigiu in judecata balanta s-ar putea inclina spre recunoasterea drepturilor titularului de marca, altfel spus inregistrarea unei marci faciliteaza cistigarea unui proces. De aceea, pina va fi pusa la punct legislatia, ar fi intelept din partea proprietarului unei intreprinderi sa inregistreze denumirea acesteia SI in calitate de marca.


  • Ce inseamna cercetarea preliminara?

    Inainte de a depune o marca, este rezonabil (dar nu obligatoriu) sa va convingeti ca o astfel de marca sau una asemanatoare nu a fost depusa anterior de catre o alta persoana din Republica Moldova sau din strainatate. Daca o astfel de marca exista deja, marca dumneavoastra va fi mai curind refuzata, iar taxa de stat platita pentru depunere si examinare nu va fi restituita. Prin urmare in asemenea cazuri este mai convenabil sa faceti o cercetare preliminara de identitate si similitudine si in caz de nevoie sa va modificati marca initiala sau chiar sa concepeti o alta marca. Cercetarea preliminara poate fi facuta si la desen/model.


  • Ce se intimpla daca in urma cercetarii preliminare am constatat existenta unei marci similare, dar eu continuu sa folosesc aceasta marca?

    Titularul marcii este in drept sa va dea in judecata si sa va ceara despagubiri. De aceea este bine sa va schimbati marca, chiar daca aceasta ar insemna cheltuieli. Oricum, e mai ieftin sa schimbati de pe acum documentele oficiale, cartile de vizita si produsele inscriptionate cu marca respectiva decit sa faceti acest lucru prin decizia judecatii, mai platind si despagubiri. Desigur, aveti si posibilitatea incheierii cu titularul a unui contract de licenta.


  • Ce temeiuri ar putea avea examinatorul AGEPI pentru a respinge o marca?

    Nu se admite inregistrarea marcilor care nu au caracter distinctiv, au devenit uzuale, care indica specia sau insusirile, cuprind reproduceri sau imitatii de steme, drapele sau embleme de stat, sint contrare ordinii publice si bunelor moravuri, care reproduc denumiri de firma bine cunoscute la noi sau sint identice ori confundabile cu marci inregistrate anterior. (Cititi mai pe larg Art. 7 al Legii).


  • Ce inseamna clasele de produse si servicii?

    Dumneavoastra va puteti proteja marca la toate produsele si serviciilor existente sau doar la unele din acestea. Clasificarea Internationala a Produselor si Serviciilor cuprinde 45 de clase; protectia marcii va acoperi doar clasele solicitate in cererea de marca. Aceasta inseamna in mod automat ca un semn absolut identic sau asemanator pina la confuzie poate fi folosit nestingherit de catre o alta firma in alte clase. (Un capitol aparte il constituie marcile notorii, protejate, in principiu, la toate clasele.)

    Atunci cind solicitati inregistrarea unei marci, ginditi-va bine de la bun inceput ce clase alegeti. Daca peste un timp oarecare dupa depunere sau dupa primirea certificatului veti dori sa adaugati o clasa, va trebui sa depuneti o alta cerere, platind din nou taxele de stat respective.


  • Cit timp dureaza inregistrarea unei marci sau desen/model?

    In general, aproximativ 12-16 luni. Dar durata aceasta nu trebuie sa va descurajeze, pentru ca din momentul primirii depozitului national incepe protectia provizorie a semnului dumneavoastra. Dupa primirea certificatului, instanta de judecata il va obliga pe cel care Va incalca drepturile sa plateasca daunele materiale si morale incepind cu ziua cind l-ati avertizat pe acesta printr-o scrisoare recomandata (si care a fost ignorata).


  • Cum am putea inregistra marca (inventia, desenul/modelul) in strainatate?

    Certificatele de inregistrare a obiectelor de proprietate industriala eliberate de AGEPI sint valabile doar pe teritoriul Republicii Moldova.

    Pentru a face inregistrari in alte tari, puteti depune cererile - prin mandatar autorizat (sau, cum i se spune azi, reprezentant in proprietate industriala) - direct in tarile respective sau, mai convenabil, conform Aranjamentului ori Protocolului de la Madrid (in cazul marcilor), Aranjamentului de la Haga (in cazul desenelor/modelelor) si Tratatului de Cooperare in Domeniul Brevetelor sau altor conventii internationale ori regionale la care Republica Moldova este parte (in cazul inventiilor).

    Odata cu aderarea Republicii Moldova la Organizatia Mondiala a Comertului, necesitatatea protectiei in strainatate a crescut simtitor. Acordul privind Aspectele Drepturilor de Proprietate Intelectuala Legate de Comert, care a fost semnat de tara noastra, contine prevederi speciale si amanuntite privind protectia obiectelor de proprietate intelectuala aflate in circuitul comercial, inclusiv privind masurile la frontiera.

    De exemplu, orice detinator al unui drept, care va avea motive banuieli intemeiate ca ar urma sa fie efectuat un import de marfuri contrafacute va avea dreptul sa prezinte autoritatilor administrative sau judiciare competente o cerere scrisa pentru suspendarea punerii in libera circulatie a acestor marfuri de catre autoritatile vamale. Nici o marfa nu poate trece hotarul unei tari (al tarilor C.S.I., bunaoara), daca marca de pe ambalajul Dvs. intra in coliziune cu o marca deja inregistrata sau depusa de altcineva in tara respectiva si daca, desigur, concurentul va sesiza autoritatile vamale. De altfel, unele firme moldovenesti exportatoare in Rusia au si gustat din "placerea" alternativei: ori te intorci acasa cu marfa, ori platesti titularului licenta pentru folosirea marcii acestuia.


  • Am un secret comercial. Cum l-as putea proteja?

    In conformitate cu Legea cu privire la Secretul Comercial nr. 171/1994, prin secret comercial se inteleg informatiile ce nu constituie secret de stat, care tin de productie, tehnologie, administrare, de activitatea financiara si de alta activitate a agentului economic, a caror divulgare (transmitere, scurgere) poate sa aduca atingere intereselor lui. Spre deosebire de inventii, modele de utilitate, soiuri de plante, marci, desene/modele industriale, topografii ale circuitelor integrate, a caror protectie este asigurata prin certificate eliberate de organul de resort (AGEPI), secretele comerciale, de productie, de administrare, tehnico-stiintifice, financiare, cunostintele tehnice, experienta si alte obiecte numite de cele mai dese ori KNOW-HOW poarta un caracter strict secret si confidential, esenta acestor obiecte nu se face niciodata publica. De aceea trebuie sa aveti grija ca in Contractul de transmitere a know-how sa se contina neaparat articole care garanteaza pastrarea confidentialitatii si nedivulgarea documentatiei, cunostintelor si experientei primite de licentiat de la licentiator.


  • Sintem obligati sa angajam un mandatar autorizat?

    Nu, dar nimeni n-o sa efectueze mai bine decit un specialist toate lucrarile legate de protectia proprietatii dumneavoastra intelectuale. Asa ca...


    SINTEM ORICIND LA DISPOZITIA DUMNEAVOASTRA!





  • SERVICII | ECHIPA | ASISTENTA JURIDICA | BURSA DE MARCI SI INVENTII | CONTACTATI-NE